Az
Óbudai Szent Péter és Pál Főplébánia templom, épült 1749-ben
A templomi körbejárás hangfelvétele meghallgatható itt
Kedves vendégeink, járjuk körbe gondolatban e több mint
negyed-évezredes kegytemplomot.
Mielőtt
körbejárnánk megcsodálni ezt a szép templomot, álljunk meg egy
pillanatra a főoltár előtt, hajtsuk meg fejünket a mindenható
Isten előtt, akinek szentelték őseink e szent hajlékot és
akinek hódolni akartak művészetükkel, áldozatos
szeretetükkel.....
Ahol e templom
áll, őseink ezeréves hitének színhelyén állunk. Szent István
királyunk templomalapító rendelkezése óta (1015) több templom
is állt ezen a helyen, vagy közvetlen környékén. Ezek
sajnálatos módon áldozatául estek a magyar történelem
viharainak.
300 éve, a
török kiűzése után, szentistváni gondolat jegyében hívták be
Óbudára a németajkú telepeseket, hogy segítsék újjáépíteni az
országnak ezt a részét. Ők hozták hitüket, hozták szentjeiket
és bár nyelvüket a legutóbbi időkig megőrizték, szívükben
magyarok lettek.
Barwick Keresztély Ignác, óbudai
plébános és Genszky Simon óbudai
bíró 1735-ben szorgalmazta, hogy az óbudai és békásmegyeri
tized-bevételeket új templom építésére fordítsák. A terv
pártfogókra talált, s a tized-bevételek elnyerésén és a
plébánia négy szőlőjének jövedelmén kívül gr. Bercsényi
Zsuzsanna is jelentős összeggel támogatta az építkezés
megkezdését. Óbuda mezőváros is a templomépítés mellé állt, s
a lakosság adakozásából is gyűltek adományok. Végre 1744.
június 8-án megkezdték az új templom alapjainak kiásását, s
június 28-án történt az alapkőletétel. Ekkor már Andreovich Lipót Ignác volt a
plébános.
Az építést Paur János György építőmester vezette
a Zichyek és az óbudai
elöljáróság által jóváhagyott saját terve szerint. Munkatársai
Pfister András kőművesmester, Weingartner Lipót ácsmester, Linburg János György bádogosmester és
Mayer János Mihály pesti kőfaragómester voltak. A
három-boltszakaszos hajóhoz egy-boltszakaszos, belül íves,
kívül a nyolcszög három oldalával záruló szentély
csatlakozásával épült templom - Genszky
Simon bíró számadásai szerint - 1749-ben készült el.
A főoltár előtt
állva tekintsük fel a magasba: A Szentháromság szimbóluma
jelzi, hogy az egész templom feladata, hogy Isten dicsőségét
szolgálja: hálát adjon a mindent teremtő Atyának, a Fiúval
egyesülve bemutassuk itt a legszentebb áldozatot és elnyerjük
a Szentlélek megszentelő kegyelmeit. Tiroli faragású
kompozíció 1898-ban került erre a helyre.
Középen egy
szobor-fülkében a tanító Krisztus szobra áll, kezében a könyv,
rajta a kezdet és vég betűi, az alfa és az ómega E szobor
1884-ben került ide. Ezelőtt egy oltárképen Szt. Péter és Pál
ábrázolása díszítette az oltárt. Körülbelül a
Krisztus-szoborral egyidőben
kerültek ide Szt. Péter és Pál szobrai a nélkülözhetetlen
jelképekkel: a két kulccsal és a karddal.
A márvány
főoltár fiatalabb mint maga a templom és sok belső ékessége:
csak 1774-ben készült el. Nemes, egyszerű vonalaival a hit
megingathatatlan igazságait akarja kifejezni és
oltárszekrényével helyet adni a legszentebbnek, az
Oltáriszentségben jelenlévő Jézusnak. A szentély közepén lévő
un. szembemiséző oltár igazában a szentély régi előkészületi
asztala volt, amelyet a liturgikus reformnak megfelelően
oltárrá alakítottak át. Azért nem került ide, a szentély
közepébe kő, vagy márvány oltár, mert így a szentély különböző
liturgikus funkcióknak megfelelően átrendezhető.
A főoltár
baloldalán a keresztelő kút. Márvány-medencéje az oltárral
egyidős, fedelén Jézus keresztelkedésének jelenete.
Ha kissé
hátrább lépünk megcsodálhatjuk balról a szószéket. Rokokóba
hajló barokk stílusban az ország legszebb szószékei közé
tartozik. Fenn harsonázó angyal hirdeti az Úr üzenetét, a
hangvetőn a Szentlélek-galamb jelzi, hogy innen a Szentlélek
sugallta igéknek kell elhangozniuk. A hátsó ajtón a jó Pásztor
szelíd alakját látjuk. A szószék három oldalán a hitet
imádkozó nő-alak, a reményt egy gyermekét tartó édesanya a
szeretetet pedig egy olajágat hozó galamb ábrázolja.
Alul aranyos
reliefen a bűnbánó Magdolna alakját csak közelebbről lehet
jobban megszemlélni: jelképei a feszület, az alabástrom edény,
amelyből Jézus lábaira öntötte az olajat
még keresztrefeszítése előtt, a
vezeklő-ostor, lába alatt pedig a legyőzött érzékiség, Ámor
szobra. A szószék faragványai Bebó
Károlynak, a Zichy-család művészének alkotásai.
Tekintsünk most
a szószékkel ellentétes oldalra. Itt szintén egy egyedülálló
remekművet látunk: Borromei Szt.
Károly képét, mely Vogl Gergely
alkotása, keret pedig Bebo Károly
remekműve. Szt. Károly Milánó érseke, a 16. sz. második felének
kiváló egyházférfia volt, aki a trentói zsinat egyházmegújító
reformjait végrehajtotta. Itt azonban azt az érseket ábrázolja
a kép, aki a nagy milánói pestisjárvány idején a város
betegeiről gondoskodott, saját pénzéből élelmezte, gyógyította
őket, és ahol az emberi erő már kevésnek bizonyult, vezeklő
körmenettel esdette ki Istentől, hogy megszűnjön a pusztító
járvány. A képen az a bizonyos kötél a püspök nyakában a
vezeklést, a jobb felső sarokban látható angyal, aki hüvelyébe
dugja kardját, a járvány megszűnését jelképezi. Ez az angyal
utal Rómára, arra a hasonló eseményre, amikor Nagy Szt.
Gergely idejében ugyanilyen vezeklő körmenet végén az
Angyalvár tetején megjelent Szt. Mihály jelezve, hogy
befejeződött járvány. Itt
Óbudán ugyancsak volt pestis járvány 1691-ben, 1709-ben, majd
1739-ben. A kép keretén lévő három angyal ugyancsak a halálra
emlékeztet: fenn mitologikus alak, Saturnus ,a homokórával, az
időt, a baloldali angyal a mérleggel a számadást
szimbolizálja. A csengettyűs és kalapácsos angyal a hívó jelet
adja. A felirat: "Non turbetur cor vestrum"
bátorít, "ne nyugtalankodjék szívetek", vagyis a keresztény,
tisztaszívű embernek nem kell rettegnie a haláltól. Míg a
festmény Bebó Károly
védőszentjének állít emléket, a kép alatti relief feleségének
védőszentjét, Avilai Szt. Terézt
ábrázolja, amint az isteni szeretet misztikus nyilával sebzi
meg szívét a Szentlélek.
Jobbra haladva
a Szt. Kereszt oltár, "Altare privilegiatum", vagyis "kiváltságos
oltár" volt a halottakért bemutatott szentmisékre. Az oromzati
kis festmény erre emlékeztetve a haldokló Szt. Józsefet
ábrázolja, akit halálos ágyán - a hagyomány szerit - maga
Jézus és Szűz Mária vett körül. A feszület és a két szobor:
Szűz Mária és Szt. János apostol, tiroli műhely alkotásai.
Jobbra tovább
haladva templomunk második főoltára, a Kiscelli oltár látható.
A templom építése idején itt egy oldalkapu volt. 1785-ben
befalazták az oldalkaput és ide állították azt az oltárt,
amely a Kiscelli hegyen lévő trinitárius
kolostor templomának főoltára volt és a mariazelli
kegyszobor másolatát őrizte. - Hogyan került ide ez az oltár? II. József császár
felvilágosultnak vélt gondolkodásában számos szerzetes rendet
betiltott, elárvereztette ennek a templomnak berendezését is.
Kühteiber Antal molnár mester
vásárolta meg az oltárt és ide hozatta Batthyány József
esztergomi érsek engedélyével. Az oltár angyalait Bebo Károly készítette, akkor még a
Kiscelli templom számára, hiszen az a templom is a gróf Zichy
család pártfogása alatt állt.
Hátrább haladva
Szt. Julianna oltárát látjuk. A németajkú letelepedők számára
kedves lehetett Lüttichi
Julianna, belga származású szerzetesnő, az Oltáriszentség nagy
tisztelője, akinek látomásai elősegítették az Oltáriszentség
ünnepének elterjedését. Fenn a kis képben Szt. Benedeket
látjuk, amint szétpattan kezében a mérgezett italt tartalmazó
serleg, meg akarták ugyanis mérgezni azok a remeték, akik
ellenezték Benedek szigorúbb reguláit. Jobb és baloldalon két
főangyalt látunk: a Sátánt legyőző Szent Mihályt és az
őrzőangyalok vezérét, Szent Ráfaelt.
Az oltár közepén álló Szt. József szobor a század első felében
kerülhetett az oltárra az oltár keresztjének helyére. Nem
tartozik művészi értékeink közé.
Ha már itt
járunk hátul a kórus alatt, nézzünk a kórusfeljáróval szembeni
fülkébe. Az itt látható piéta
csak 1949-ben került ide a Vincés nővérek rendjének
feloszlatása után. A szobrot a párizsi Raffl
műhelyben készítették 1904-ben.
Induljunk
visszafelé a templom déli oldalán. Szinte elképzelhetetlen
volt a barokk korban templom Szt. Anna oltára nélkül. A szent
nagyszülőt, Szűz Mária édesanyját, a házasságra készülő
leányok és egyúttal a családok, kedves pártfogóját e korban
szer fölött tisztelték. Az oltár oromzatán Szt. Vendelnek, a
6. században élt remetének, a pásztorok és földművesek
védőszentjének képe arról árulkodik, hogy a templom építése és
ékesítése idején Óbuda lakóinak zöme földműves volt. A képtől
jobbra Cortonai Szt. Margit,
balra Siennai Szt. Katalin szobra
látható. Az eredetileg fehérre festett szobrokat még a 18.
században festhették színesre. Szt. Margit pártfogója lehet a
nyughatatlan vérű leányoknak. Ő maga 17 évesen elszökött egy
ifjúval nem kis szomorúságot okozva szüleinek. Amikor
hamarosan meghalt az ifjú, őszinte bűnbánatot tartott,
belépett a ferences harmadrendbe,
kórházat alapított és szentként halt meg 1291-ben.
Védőszentjüknek tekintik azok is, akik egyházilag nem
rendezhető házasságban élnek, de őszinte vágyuk, hogy Isten
országát el ne veszítsék. - Sziénai
Szt. Katalin a nagycsaládosok védőszentje, hiszen ő egy sienai kelmefestő 25.! gyermeke volt.
Szent Domonkos rendjének harmadrendi
tagja lett, betegeket ápolt, számtalan bölcs levelet írt
fejedelmeknek, püspököknek, sőt ő vette rá XI. Gergely pápát,
hogy Avignonból visszatérjen
Rómába. A század elején erre az oltárra került Páduai Szt.
Antal szobra is.
A déli
oldalkapu felett egy országunkban egyedülálló kép, Szent
Ivónak, a jogtudósnak képe. Jogászból lett pap, aki a
szegények és bajbajutottak védelmezője volt. Ez a kép is a
kiscelli trinitárius kolostorból
került hozzánk.
A szószék
melletti mellékoltár a "Maria hilf"
, a segítő Mária oltára. Bajor földről származó, Passaui
mintájú Mária ábrázolás, amilyet sokat találunk Ausztria
területén. A németajkú ősök hozták magukkal. Mielőtt a
Kiscelli oltár ide került volna, ez volt a templom
Mária-oltára. Az oromzaton egy másik stílusú Mária kép, a
Boleszlávi Mária, szláv eredetű ábrázolási forma.
Az oltár két
szentje szintén osztrák-bajor kedvelt szentek: Szent Flórián,
aki a tüzektől védelmező, Nepomuki Szt. János az árvizektől
oltalmazó védőszent. E szobrok a múlt század végén kerületek
templomunkba. A Jézus Szíve szobor a század eleji Jézus-szíve
kultusz fellendülésével került az oltárkereszt helyére.
Miután így
körbejártuk a templomot, érdemes még néhány pillantást vetni a
keresztúti stációkra. Tiroli faragványok. Kedves, bensőséges
ábrázolásaik segítenek végigelmélkedni Jézus szenvedését.
A falon az
apostolok csodálatos barokk szobrai láthatók. Ezek ugyancsak Bebo Károly alkotásai, 1752-ben
készültek el.
Kívülről
megszemlélve az arányos templomot, fenn a torony mellett
meglátják Péter és Pál két kőszobrát, melyeket megviselt ugyan
az időjárás, de fentről vigyázzák a templomot. Lejjebb balról
szent Sebestyén, a keresztény ókor vértanúja, jobbról szent
Rókus, lábánál a sebeit nyaldosó kutyával, védelmezi a
betegeket. Középütt pedig - ugyancsak egyedülállóan az
országban, - Szent Rozália, a barlangban meghúzódó remetenő
oltalmaz a földrengés veszedelmétől. A tér elején ismét
találkozhatnak Szt. Flóriánnal és Nepomuki Szt. Jánossal. Tőlük búcsúzva
vigyék magukkal Óbuda lelkületét, őseink hitét és
istenszeretetét. -
Dicsértessék a Jézus Krisztus!